Store problemer med skolernes indeklima kalder på kommunal prioritering
Lagt på byggemarked24.dk den 12-09-2017 af Thomas
På trods af at kommunerne længe har renoveret på landets folkeskoler, halter det stadig med indeklimaet. Resultaterne fra en undersøgelse kalder på kommunale handlingsplaner, mener Dansk ByggeriLange skoledage i bygninger, der ikke er egnet til lange ophold på grund af dårligt indeklima, er ifølge Dansk Byggeri et problem, som kommunerne bliver nødt til at forholde sig til. En ny undersøgelse fra Realdania dokumenterer, at indeklimaet i folkeskolerne er et udtalt problem, som går ud over elevernes koncentration og indlæring.
- Vi har fået en undersøgelse på bordet, som dokumenterer, at der i 91 procent af klasseværelserne i løbet af dagen er CO2-koncentrationer, som klart overstiger de tilladte grænseværdier, som myndighederne anbefaler. Det er et stort problem, og det bør vi naturligvis reagere på, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.
Kommunerne må prioritere indeklima
Dansk Byggeri anslår, at flere hundrede skoler og flere tusinde klasseværelser bør renoveres for at sikre et forsvarligt indeklima og dermed bedre indlæring. Ifølge Realdanias opgørelser kan en stor del af problemet løses via bedre og velfungerende ventilationssystemer.
- Men da mange af folkeskolerne er over 40 år gamle, skal kommunerne regne med betydelige omkostninger. Dansk Byggeri vurderer, at det vil koste i omegnen af to milliarder kroner at sikre et sundt indeklima til alle. Til gengæld er de penge givet godt ud, fordi det vil kunne ses direkte i elevernes trivsel og evne til at lære, siger Michael H. Nielsen og uddyber:
- Det handler jo om menneskerne i bygningerne. Vi ved fra en tidligere undersøgelse lavet af DTU, at indeklimaet i danske skoler er markant ringere end indeklima i svenske og norske skoler, og vi taler ikke om en grim lugt, men derimod om noget så alvorligt som koncentration og indlæring. Det skal vi tage alvorligt og gøre noget ved, siger Michael H. Nielsen.
Dansk Byggeri anbefaler derfor, at kommunerne laver et kvalitetstjek og en handlingsplan for den enkelte skole, hvor man tager højde for, at måden at drive skole på har ændret sig, siden de blev bygget.